- poniedziałek, 27 stycznia 2025 8:00
Artykuł sponsorowany
Kiedyś w tę markę zainwestował nawet zespół ABBA. Szwedzki producent łodzi Cremo Boats szuka pracowników do swojej fabryki w Chojnicach
Nawet 50 osób może znaleźć pracę w chojnickiej fabryce łodzi Cremo Boats. To szwedzka marka produkująca jednostki głównie na rynek skandynawski. Jej właściciel przejął właśnie dwie znane marki łodzi z wyższych segmentów i przenosi ich fabrykę z Finlandii do Chojnic. Firma kompletuje teraz dodatkową załogę. Od monterów po dyrektora finansowego. Jest więc szansa, by wskoczyć na pokład Cremo Boats.
Czym zajmuje się Cremo Boats?
Cremo Boats to producent łodzi z włókna szklanego. Wytwarza je głównie na rynek skandynawski. Firma powstała w 1958 roku w Szwecji, ale od lat ´70 swoje łodzie produkuje w Polsce, w Chojnicach. W 2019 roku roku markę przejęła szwedzka grupa Intaga. To rodzinna firma, która od sześciu lat inwestuję w swoją chojnicką fabrykę.
– Produkujemy łodzie z włókna szklanego o długości od 4 do 7 metrów. Jest to rosnący segment, ponieważ oferuje dobry stosunek jakości do ceny. To łodzie dla osób, które zaczynają swoją przygodę z żeglowaniem i które mogą sobie pozwolić na ich zakup. Ważne jest dla nas, aby działać w tym segmencie, ponieważ uważamy, że szczególnie w Polsce ten rynek się rozwija - mówi założyciel grupy Intaga Carl-Tore Bengtsson.
Nowe marki, nowe miejsca pracy, nowe hale produkcyjne
W połowie stycznia spółka Cremo Boats przejęła dwie inne marki łodzi z wyższych segmentów, Flipper i Bella. To znane na skandynawskich rynku łodzie , które obecnie produkowane są w Finlandii. Właściciel planuje przeniesienie całej fabryki do Chojnic. Tutaj, w jednym w miejscu chce wytwarzać wszystkie trzy swoje marki łodzi.
– Dla nas jako grupy oznacza to, że mamy teraz markę ze średniej półki cenowej – Bella, oraz markę premium – Flipper. Dzięki temu możemy zaoferować szeroką gamę łodzi – ponad 30 modeli. Łodzie Bella i Flipper pochodzą z Finlandii, więc przenosimy dużą fabrykę do Chojnic. Oczekujemy transportu 60–70 ciężarówek z wyposażeniem. To oznacza, że musimy zwiększyć naszą działalność w Chojnicach, co spowoduje potrojenie operacji. W tym roku zatrudnimy 50 nowych pracowników. To duży krok naprzód dla całej grupy, a zwłaszcza dla fabryki i zespołu w Chojnicach - mówi Carl-Tore Bengtsson.
Dziś firma produkuje w Chojnicach ponad 150 łodzi rocznie, ale jak dodaje dyrektor operacyjny Rafał Ceranek, w przyszłym roku ma to być prawie 500 jednostek, a docelowo nawet 1000. W sumie do 2028 roku Cremo Boats ma zainwestować w rozwój fabryki w Chojnicach 10 milionów złotych. Powstaną też nowe hale produkcyjne o łącznej powierzchni 6 tysięcy metrów kwadratowych.
Jakich pracowników szuka Cremo Boats?
Obecnie w Cremo Boats w Chojnicach pracuje około 30 osób. Firma poszukuje dodatkowych 50 na następujące stanowiska:
- CFO/Dyrektor Finansowy - 1 osoba
- Kierownik produkcji - 1 osoba
- Inżynier produkcji - 2 osoby
- Magazynier - 2 osoby
- Formierz - 12 osób
- Monter - 27 osób
- Stolarz/operator CNC - 1 osoba
- Szlifierz - 2 osoby
- Kontroler jakości - 2 osoby
Dlaczego warto pracować dla Cremo Boats?
– Najważniejsze jest to, że dbamy o ludzi. Tworzymy dobre warunki socjalne i troszczymy się o naszych pracowników. Na przykład w pierwszym tygodniu września 2024 roku zaprosiliśmy dealerów z krajów nordyckich, aby przetestowali nasze łodzie na jeziorze Charzykowskim. Zaprosiliśmy wszystkich członków zespołu razem z ich żonami, dziećmi, a nawet rodzicami, aby również mogli spróbować pływania łodziami i wziąć udział w wydarzeniu integracyjnym. Uważam, że takie działania są bardzo ważne - przekonuje Carl-Tore Bengtsson.
Gdzie znaleźć więcej informacji?
Siedziba Cremo Boats mieści się przy ul. Przemysłowej 12 w Chojnicach. Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu 539 326 209. Aplikacje wraz z CV można składać bezpośrednio na adres praca@cremocomposite.pl.
Co łączy zespół ABBA i Cremo Boats?
Posłuchaj rozmowy z właścicielem grupy Intaga Carl-Tore Bengtssonem i dowiedz się więcej na temat działalności firmy Cremo Boats w Chojnicach.
Naszym dzisiejszym gościem w radiu Weekend FM jest założyciel szwedzkiej grupy Intaga, która od kilku lat inwestuje w Chojnicach, Carl-Tore Bengtsson. Witam serdecznie!
Carl-Tore Bengtsson: Dziękuję, miło mi tutaj być. To dla mnie wielki zaszczyt odwiedzić was tutaj w studio.
Jesteśmy już przyzwyczajeni do tego, że w Chojnicach i okolicach działają firmy produkujące łodzie i jachty. Jednak pewnie nie wszyscy słyszeli o szwedzkiej marce Cremo. Czy mógłby Pan opowiedzieć, czym zajmujecie się tutaj w Chojnicach i jak doszło do tego, że zaczęliście tutaj działać?
C-T Bengtsson: Historia firmy sięga 1958 roku. W 1972 roku rozpoczęliśmy produkcję w Polsce, współpracując z podwykonawcą, który budował łodzie. W 2006 roku zbudowaliśmy własną fabrykę, a dziś produkujemy wszystkie łodzie właśnie tutaj.
Cremo Boats to jedna z Państwa marek, mam na myśli grupę Intaga. Czy mógłby Pan powiedzieć coś więcej o innych markach w Państwa portfolio?
C-T Bengtsson: Początkowo fabryka rowerów była właścicielem i założycielem fabryki łodzi. Fabryka rowerów nazywała się Monark i posiadała również markę Crescent. Budowaliśmy łodzie Monark i Crescent. Dziś połączyliśmy te nazwy w Cremo – "Cre" pochodzi od Crescent, a "Mo" od Monark. To jest nasza główna marka. Przejęliśmy również inną markę, której produkcję również planujemy w Chojnicach.
I wszystko zaczęło się w garażu z rowerami?
C-T Bengtsson: Fabryka rowerów powstała na początku XX wieku, a w 1958 roku rozpoczęto produkcję łodzi z włókna szklanego.
Czy dzisiaj jesteście firmą rodzinną?
C-T Bengtsson: Tak, jestem właścicielem firmy razem z moimi dziećmi. To dla mnie bardzo interesujące, bo pierwszy raz byłem w Polsce w 2000 roku, a moje dzieci urodziły się w latach 90. W tamtym czasie dużo podróżowałem. Teraz mogę współpracować z moimi dziećmi, co jest dla mnie swego rodzaju "spłatą" wobec nich. Jestem z tego bardzo zadowolony.
Historia marki Cremo Boats sięga lat 50., jak Pan wspomniał. Wiem, że jest kilka interesujących faktów związanych z jej historią. Czy mógłby Pan opowiedzieć o nich więcej? Na przykład, jaka jest historia związana z zespołem ABBA?
C-T Bengtsson: Zespół ABBA był właścicielem fabryki rowerów i łodzi Cremo. To łatwe do zapamiętania, bo wszyscy znają ABBĘ – są częścią naszej historii. Teraz jestem po prostu człowiekiem z klasy pracującej, który przejął tę fabrykę po ABBIE. Nie potrafię śpiewać, ale zamiast tego staram się ciężko pracować.
To było w latach 70.?
C-T Bengtsson: Tak, dokładnie w 1974 roku, kiedy ABBA wygrała finał konkursu Eurowizji. Po tym wydarzeniu stali się wielcy i zarobili ogromne pieniądze, które zainwestowali między innymi w tę markę łodzi.
Innym faktem jest to, że Państwa łodzie zostały zaprojektowane przez legendarnego żeglarza i projektanta Pelle Petterssona, który pracował również nad jednym z modeli Volvo.
C-T Bengtsson: Tak, zaprojektował samochód sportowy. Kilka lat temu go spotkałem – obecnie ma ponad 90 lat. Zapytałem go, jak to się stało, że został projektantem dla Volvo. Powiedział, że jego ojciec wysłał go do Stanów Zjednoczonych w połowie lat 50., gdzie design samochodów w tamtym czasie był bardzo charakterystyczny, z małymi skrzydłami. Widać to również w modelu sportowym Volvo P1800. Był też bardzo dobrym żeglarzem olimpijskim, dlatego zaczął projektować łodzie. Zaprojektował wiele naszych modeli.
Bardzo interesujące. Wracając do Chojnic, czy mógłby Pan powiedzieć, jakie konkretne typy łodzi produkujecie tutaj?
C-T Bengtsson: Produkujemy łodzie z włókna szklanego o długości od 4 do 7 metrów. Jest to rosnący segment, ponieważ oferuje dobry stosunek jakości do ceny. To łodzie dla osób, które zaczynają swoją przygodę z żeglowaniem i które mogą sobie pozwolić na ich zakup. Ważne jest dla nas, aby działać w tym segmencie, ponieważ uważamy, że szczególnie w Polsce ten rynek się rozwija.
Jako marka Cremo Boats, czy produkujecie swoje łodzie wyłącznie w Chojnicach, czy macie również inne zakłady produkcyjne?
C-T Bengtsson: Nie, cała produkcja jest skoncentrowana w Chojnicach. Projektujemy w stylu nordyckim, aby pasować do krajów nordyckich, które są naszym głównym rynkiem. Eksportujemy także do innych krajów w Europie.
Właśnie przejęliście dwie marki łodzi, Bella i Flipper. Co to oznacza dla Państwa jako firmy i, co najważniejsze, dla fabryki w Chojnicach?
C-T Bengtsson: Dla nas jako grupy oznacza to, że mamy teraz markę ze średniej półki cenowej – Bella, oraz markę premium – Flipper. Dzięki temu możemy zaoferować szeroką gamę łodzi – ponad 30 modeli. Łodzie Bella i Flipper pochodzą z Finlandii, więc przenosimy dużą fabrykę do Chojnic. Oczekujemy transportu 60–70 ciężarówek z wyposażeniem.
To oznacza, że musimy zwiększyć naszą działalność w Chojnicach, co spowoduje potrojenie operacji. W tym roku zatrudnimy 50 nowych pracowników. To duży krok naprzód dla całej grupy, a zwłaszcza dla fabryki i zespołu w Chojnicach.
Jakie konkretne role i stanowiska zamierzacie obsadzić?
C-T Bengtsson: Mamy dziewięć różnych kategorii pracowników. Jeśli chodzi o montaż, potrzebujemy elektryków, specjalistów od silników oraz innych specjalistów od montażu. Najważniejsze jest dla nas to, aby znaleźć ludzi, którzy lubią pracować ręcznie i mają wyczucie.
Budowa łodzi nie jest w pełni zautomatyzowana – to ludzie własnoręcznie ją tworzą, więc muszą mieć odpowiednie umiejętności. Kluczowe jest również to, aby nowy pracownik pasował do zespołu. To lider zespołu i członkowie zespołu decydują, kto do nich dołączy.
Nie ma znaczenia, czy to kobieta, czy mężczyzna – potrzebujemy różnorodności.
Czy kandydaci muszą mieć wcześniejsze doświadczenie w budowie łodzi, czy oferujecie im szkolenia?
C-T Bengtsson: Oczywiście, jeśli znajdziemy ludzi z doświadczeniem w produkcji włókna szklanego, kompozytów lub montażu łodzi, to byłoby idealne. Ale myślę, że to będzie mieszanka – z pewnością zapewnimy szkolenia. Najważniejsze jest znalezienie odpowiednich osób, a wtedy my ich wyszkolimy.
Sam zaczynałem pracę w magazynie, na najniższym stanowisku, gdy miałem 16 lat. Uważam, że to dobre podejście. Jestem bardzo dumny z tego, że możemy znaleźć dobrych ludzi – zarówno kobiety, jak i mężczyzn – którzy będą mogli rozwijać się w naszej firmie.
Wiemy, jakie są nasze mocne i słabe strony, i musimy je równoważyć. Jeśli ktoś ma słabość w jakimś obszarze, możemy znaleźć członka zespołu, który w tym zakresie jest silniejszy. Najważniejsze jest zainteresowanie i chęć do pracy.
Jak ocenia Pan polskich pracowników, szkutników i rzemieślników?
Dla mnie narodowość nie ma znaczenia. Ważne jest to, aby ktoś był zainteresowany, miał umiejętności i był zaangażowany. Kiedyś pracowałem z kimś przez 17 lat w Volvo – był to dobry pracownik, ale jeździł Volkswagenem. Nie pasowało to wcale.
Od 2019 roku, jakie inwestycje poczyniliście po przejęciu fabryki w Chojnicach i jakie są Wasze plany na jej rozwój?
C-T Bengtsson: Kiedy kupiłem tę firmę, była w złym stanie. Najpierw zaczęliśmy usuwać złom i niepotrzebne rzeczy. W marcu 2020 roku zaczęła się pandemia. Przez trzy tygodnie było cicho, a potem rynek eksplodował. Produkowaliśmy każdą łódź, jaką mogliśmy.
Po pandemii rynek spowolnił. Naprawiliśmy budynki, zainwestowaliśmy w nowe maszyny i stworzyliśmy osiem nowych modeli łodzi, które wprowadzamy na rynek. Premiera odbędzie się na początku lutego w Göteborgu, Sztokholmie, Helsinkach i Oslo.
Obecnie mamy odnowioną fabrykę, dobre warunki socjalne dla pracowników, a dodatkowo kupiliśmy te dwie marki z Finlandii. Jesteśmy w bardzo silnej pozycji.
Czego możemy spodziewać się w najbliższej przyszłości, jeśli chodzi o infrastrukturę?
C-T Bengtsson: Obecnie tworzymy przestrzeń, aby móc obsłużyć transport 60–70 ciężarówek z wyposażeniem. Kolejnym krokiem będzie ustawienie namiotów, które już kupiliśmy i które, mam nadzieję, uda się postawić jak najszybciej. Następny etap to budowa stalowej hali o powierzchni 1200 metrów kwadratowych.
Trzeci etap to budowa nowego budynku o powierzchni około 4000 metrów kwadratowych. Mamy na to miejsce, mamy ziemię, więc to nie jest problem. Ważne jest, abyśmy mieli czas, by obsłużyć naszych klientów i zbudować wystarczającą liczbę łodzi.
Co sprawia, że Cremo Boats jest atrakcyjnym pracodawcą?
C-T Bengtsson: Najważniejsze jest to, że dbamy o ludzi. Tworzymy dobre warunki socjalne i troszczymy się o naszych pracowników. Na przykład w pierwszym tygodniu września 2024 roku zaprosiliśmy dealerów z krajów nordyckich, aby przetestowali nasze łodzie na jeziorze Charzykowskim.
W sobotę zaprosiliśmy wszystkich członków zespołu razem z ich żonami, dziećmi, a nawet rodzicami, aby również mogli spróbować pływania łodziami i wziąć udział w wydarzeniu integracyjnym. Uważam, że takie działania są bardzo ważne.
Dziękuję bardzo za poświęcony czas i podzielenie się swoimi spostrzeżeniami. Życzę powodzenia w rozwoju biznesu i całej firmy!
C-T Bengtsson: Dziękuję bardzo za zaproszenie. Jestem bardzo dumny, że możemy przyczynić się do rozwoju Polski, Chojnic i poprawy życia ludzi. Dziękuję.
- wtorek, 28 stycznia 2025 17:22
Gmina Czersk
Od obniżki diet do rezygnacji z ciasteczek. Radni z Czerska na razie będą mieli takie same uposażenia
- wtorek, 28 stycznia 2025 13:45
Gmina Chojnice
Jest wstępna zgoda ministerstwa na przejęcie przez gminę Chojnice siedziby Parku Narodowego Bory Tucholskie w Charzykowach
- wtorek, 28 stycznia 2025 12:36
Powiat kościerski
Poszukiwany 31-latek miał przy sobie znaczną ilość narkotyków. Wpadł w gminie Kościerzyna
- wtorek, 28 stycznia 2025 12:28
Chojnice
Agnieszka Lewińska pokieruje Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Chojnicach. Burmistrz powierzy jej obowiązki
- wtorek, 28 stycznia 2025 11:41
Gmina Czersk
Na Domu Kultury w Czersku zamontowano repery geodezyjne. Specjaliści badają, czy budynek osiada
- wtorek, 28 stycznia 2025 11:38
Powiat człuchowski
Milion coraz bliżej. Ponad 937 tys. zł udało się zebrać na WOŚP w całym powiecie człuchowskim
- 3
- wtorek, 28 stycznia 2025 11:19
Powiat człuchowski
Człuchowska policja ma nowy radiowóz. To pierwsza hybryda w komendzie
- wtorek, 28 stycznia 2025 11:17
Powiat bytowski
Szczęśliwy finał poszukiwań mężczyzny w powiecie bytowskim. Mundurowi znaleźli 25-latka
- wtorek, 28 stycznia 2025 11:13
Chojnice
Jutro (29.01) w Chojnicach promocja książki pt. "Stefana Bieszka dramaty dydaktyczne i ich pedagogiczne interpretacje"
- wtorek, 28 stycznia 2025 10:09
Chojnice
Chojnicki sztab WOŚP będzie miał rekord. Przyczynił się do tego jeden z chojnickich przedsiębiorców
- wtorek, 28 stycznia 2025 9:55
Powiat chojnicki
Drogówka zatrzymała trzech nietrzeźwych kierujących. Jeden z nich miał prawo jazdy kupione w internecie
- wtorek, 28 stycznia 2025 9:36
Sport
Zarząd Red Devils Chojnice tłumaczy wyjazd na mecz Pucharu Polski w siedmioosobowym składzie i bez bramkarzy. Jest oświadczenie władz klubu
- wtorek, 28 stycznia 2025 9:34
Sport
Handball Czersk po raz drugi w tej rundzie wygrał różnicą jednej bramki. Tym razem pokonał SMS ZPRP II Kwidzyn
- 8
- wtorek, 28 stycznia 2025 9:22
Gmina Czarne
Protest przeciwko planowanej likwidacji Szkoły Podstawowej w Krzemieniewie w gminie Czarne (REPORTAŻ, FOTO)
- wtorek, 28 stycznia 2025 7:56
Gmina Czersk
Operetkowy humor i wdzięk w Czersku. Odbędzie się tu koncert pt. "Zagadka tenora - kochanka czy żona"
- wtorek, 28 stycznia 2025 6:55
Gmina Chojnice
Ścieżka pieszo-rowerowa przez przejazd kolejowy Klawkowo na drodze 235 jeszcze w tym roku
- 2
- wtorek, 28 stycznia 2025 6:55
Gmina Cekcyn
Cekcyn wybuduje samorządowy żłobek. Ma na to pieniądze z KPO. "To może stanowić 100% dofinansowania"
- wtorek, 28 stycznia 2025 6:54
Powiat kościerski
Czy teren po byłym tartaku w Kościerzynie zostanie podzielony na potrzeby miasta i powiatu kościerskiego?
- 3
- poniedziałek, 27 stycznia 2025 16:47
Chojnice
Czy w miejskim biuletynie pojawił się materiał wyborczy burmistrza Chojnic? Skarga na włodarza rozgrzała obrady sesji
- poniedziałek, 27 stycznia 2025 14:38
Gmina Nowa Karczma
Są ustalenia policji w sprawie zgłoszenia, że nieznany mężczyzna miał namawiać dzieci, aby weszły do wnętrza jego pojazdu
Podcasty Weekend FM
Zobacz również:
Im możesz pomóc:
Sport:
9:36Zarząd Red Devils Chojnice tłumaczy wyjazd na mecz Pucharu Polski w siedmioosobowym składzie i bez bramkarzy. Jest oświadczenie władz klubu
9:34Handball Czersk po raz drugi w tej rundzie wygrał różnicą jednej bramki. Tym razem pokonał SMS ZPRP II Kwidzyn
9:30Cztery nominacje dla Red Devils Ladies Chojnice w plebiscycie Beach Soccer Stars 2024. Trzy dla zawodniczek i jedna dla trenera
9:27Mamy półmetek sezonu zasadniczego Telmax Człuchowskiej Amatorskiej Ligi Koszykówki. Profil Piła wygrał mecz na szczycie (FOTO)
18:11Bez składu, bez bramkarzy, bez szans. Futsaliści Red Devils Chojnice przegrali w stolicy 1:12 i z hukiem zostali wyrzuceni z Pucharu Polski
Ostatnio dodane artykuły:
17:22Od obniżki diet do rezygnacji z ciasteczek. Radni z Czerska na razie będą mieli takie same uposażenia
13:45Jest wstępna zgoda ministerstwa na przejęcie przez gminę Chojnice siedziby Parku Narodowego Bory Tucholskie w Charzykowach
12:36Poszukiwany 31-latek miał przy sobie znaczną ilość narkotyków. Wpadł w gminie Kościerzyna
12:28Agnieszka Lewińska pokieruje Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Chojnicach. Burmistrz powierzy jej obowiązki
11:41Na Domu Kultury w Czersku zamontowano repery geodezyjne. Specjaliści badają, czy budynek osiada
11:38Milion coraz bliżej. Ponad 937 tys. zł udało się zebrać na WOŚP w całym powiecie człuchowskim
11:36Znana jest ostateczna kwota zebrana przez sztab WOŚP w Bytowie
11:19Człuchowska policja ma nowy radiowóz. To pierwsza hybryda w komendzie
11:17Szczęśliwy finał poszukiwań mężczyzny w powiecie bytowskim. Mundurowi znaleźli 25-latka
11:13Jutro (29.01) w Chojnicach promocja książki pt. "Stefana Bieszka dramaty dydaktyczne i ich pedagogiczne interpretacje"