W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (RODO) zmieniamy naszą Politykę Prywatności i Regulamin Portalu.

Prosimy o zapoznanie się ze zmianami. Więcej informacji na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz tutaj:

Zamknij okno
Zamknij okno  X

Radio Weekend

Słuchaj on-line:

Słuchaj Radia Weekend

Teraz Gramy (graliśmy wcześniej):

.

.

Na antenie:

.

.

Napisz do nas:

  • czwartek, 24 kwietnia 2025 12:56

Artykuł sponsorowany

Czym różni się artystyczne malowanie murali od wykonywania grafik reklamowych?

Czy to możliwe, by ściana była miejscem, gdzie spotykają się sztuka, przekaz i technologia? Artyści, którzy od lat realizują różnego rodzaju projekty, udowadniają, że tak. Sprawdzamy, gdzie przebiega granica między artystycznym malowaniem murali a wykonywaniem grafik reklamowych. Gwarantujemy, że po przeczytaniu tego artykułu spojrzysz na kolorowe miejskie ściany z zupełnie nowej perspektywy.

Czym różni się artystyczne malowanie murali od wykonywania grafik reklamowych?

Jakie są rodzaje murali?

Murale to niezwykle różnorodna forma wyrazu – zarówno pod względem techniki, jak i funkcji. Na ulicach możesz spotkać:

  • murale artystyczne – powstają z potrzeby wyrażenia emocji, idei lub opowiedzenia historii. Często są inspirowane lokalną kulturą, wydarzeniami społecznymi czy osobistą wizją artysty. Artystyczne malowanie murali często jest narzędziem dialogu z otoczeniem;
  • murale reklamowe – to wielkoformatowe grafiki tworzone na zlecenie firm, mające na celu promocję marki, produktu lub usługi. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi, budowanie wizerunku i przekazanie konkretnego komunikatu;
  • murale społeczne i edukacyjne – powstają w ramach kampanii społecznych i poruszają ważne tematy, takie jak ekologia, tolerancja czy historia miejsca. Proces twórczy często angażuje lokalną społeczność;
  • murale kinetyczne i interaktywne – te nowoczesne realizacje wykorzystują ruch, światło czy technologię AR, by angażować odbiorców na wielu poziomach.

Murale mogą zdobić zarówno elewacje zewnętrzne, jak i wnętrza budynków, a technika wykonania zależy od wizji artysty i oczekiwań klienta.

Czemu służy artystyczne malowanie ścian i jakie funkcje pełnią murale?

Artystyczne malowanie ścian to sposób na ożywienie przestrzeni, nadanie jej indywidualnego charakteru i wywołanie emocji. Murale artystyczne mogą:

  • opowiadać historie – nawiązują do lokalnych tradycji, ważnych postaci czy wydarzeń, przez co stają się wizualnym archiwum miasta;
  • budować tożsamość miejsca – dzięki nim dzielnice zyskują unikalny klimat, a mieszkańcy poczucie dumy i przynależności;
  • inspirować i pobudzać do refleksji – artystycznie pomalowane ściany często są płótnem, które zwraca uwagę na ważne tematy społeczne, ekologiczne czy filozoficzne i zachęca do dialogu;
  • wzbogacać estetykę przestrzeni – mural zamienia szarą ścianę w dzieło sztuki, które przyciąga wzrok i staje się punktem orientacyjnym;
  • pełnić funkcję terapeutyczną – w szpitalach, szkołach czy przestrzeniach publicznych murale wpływają na samopoczucie, poprawiają nastrój i redukują stres;
  • szerzyć świadomość marki – kolorowe malunki to sposób na promocję w najlepszym wydaniu. Atrakcyjne grafiki przyciągają uwagę i często są uwieczniane na zdjęciach udostępnianych online.

Od lat artystycznym malowaniem ścian zajmują się artyści z Good Looking Studio.

Czy artystyczne malowanie ścian i murale reklamowe to to samo?

Na pierwszy rzut oka ręcznie malowane murale artystyczne i reklamowe wydają się podobne – obie formy wyrazu wymagają kunsztu, precyzji i kreatywności, a proces ich powstawania jest analogiczny. W obu przypadkach liczą się: przekaz, emocje i unikalny styl. W pierwszym przypadku artysta ma jednak większą swobodę twórczą. Murale reklamowe powstają na zlecenie firm i są elementem strategii marketingowej. Ich głównym zadaniem jest promocja marki, produktu lub usługi. Projekt musi być zgodny z identyfikacją wizualną klienta, zawierać logo, hasło czy charakterystyczne kolory. Nadrzędny jest tu cel komercyjny – skuteczna komunikacja z odbiorcą i budowanie rozpoznawalności marki.

W praktyce granica między projektami coraz częściej się zaciera, a oba dzieła mogą zarówno inspirować, jak i prowokować do myślenia oraz zachwycać formą. Murale reklamowe coraz częściej mają wysoką wartość artystyczną i zgrabnie łączą estetyczną wizję z wymaganiami biznesu. To sprawia, że każda realizacja wprawnych artystów jest niepowtarzalnym elementem miejskiego krajobrazu.

O tej sprawie usłyszysz też w radiu Weekend FM.

Słuchaj w:

Chojnicach, Człuchowie i Tucholi na 99,30 FM
Kościerzynie na 91,7 FM
Bytowie na 105,8 FM
Miastku na 87,8 FM
Sępólnie Krajeńskim na 92,6 FM
Wszelkie materiały (w szczególności informacje lokalne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zabronione jest bez zgody Redakcji Radia Weekend FM/portalu weekendfm.pl wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności: kopiowanie, rozpowszechnianie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie w całości lub we fragmentach informacji, danych, materiałów lub innych treści poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym.

Podcasty Weekend FM

Kafelek audycji: Korytarze ekologiczne. Jak przemieszczają się zwierzęta i nie tylko?
Kafelek audycji: Opowiem Ci historię
Kafelek audycji: Twoje zdrowie
Kafelek audycji: Weekend w lesie
Kafelek audycji: Sportowy Weekend w Weekend FM
Kafelek audycji: Weekend w ogrodzie. Edycja jesienna

Sport:

Ostatnio dodane artykuły:

Copyright © 2001-2025 Radio Weekend, PETRUS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu - polityki prywatności - polityki plików cookies
Powiadomienie o plikach cookie Strona korzysta z plików cookies do celów statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności. zamknij