
Artykuł sponsorowany
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (RODO) zmieniamy naszą Politykę Prywatności i Regulamin Portalu.
Prosimy o zapoznanie się ze zmianami. Więcej informacji na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz tutaj:
Zamknij oknoZnak towarowy to odpowiedź na bardzo szybko rozwijający się rynek, a także na rosnącą konkurencję, która nie zawsze działa w sposób uczciwy. Znak towarowy to też efekt rosnących potrzeb klientów. Zastrzeżenie nazwy bądź logo firmy daje możliwość skutecznej ochrony prawnej, co aktualnie jest bardzo ważne zarówno dla większych, ale też dla mniejszych firm. Jeśli ktoś posiada zarejestrowany znak towarowy, może liczyć na lepszą komunikację z potencjalnym klientem. Posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego to także większa wiarygodność oraz stworzenie głębszej więzi z odbiorcą. Sprawdź, czym jest znak towarowy, a także, na czym polega jego zastrzeżenie!
Co to jest znak towarowy? Przede wszystkim znak towarowy służy do identyfikacji usług oraz towarów pochodzących od konkretnej firmy. Wśród najpopularniejszych znaków znajdziemy znaki słowne, słowno-graficzne oraz graficzne. Jednak rozwijająca się wciąż technologia sprawiła, że aktualnie można zastrzegać także bardziej niekonwencjonalne znaki, wśród których wyróżniamy zapachy, dźwięki, hologramy czy smaki.
Do znaków towarowych zaliczymy każde oznaczenie, które można odróżnić w obrocie gospodarczym. Wśród najczęściej spotykanych znaków znajdziemy takie formy, jak:
Tutaj trzeba podkreślić, że rodzajów znaków towarowych jest znacznie więcej i zostały podzielone na znaki konwencjonalne, które wymieniliśmy powyżej oraz znaki niekonwencjonalne, do których należą m.in. dźwięk, zapach czy faktura.
Jak zarejestrować znak towarowy? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez przedsiębiorców!
Jeśli chcesz zastrzec znak towarowy, musisz zgłosić się do odpowiedniego urzędu patentowego, który zajmuje się własnością przemysłową. Tam należy złożyć wniosek o rejestrację znaku. W naszym kraju takim urzędem jest Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej. Złożenie wniosku rozpoczyna proces rejestracji. Najpierw urząd bada, czy wszystkie formalności zostały dopełnione. Ekspert urzędu patentowego oprócz sprawdzenia poprawności wniosku dokonuje analizy znaku pod względem wystąpienia bezwzględnych przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego. Jeżeli takich przeszkód nie znajdzie następuje publikacja zgłoszenia w BUP. Ten etap rozpoczyna okres sprzeciwowy, który trwa 3 miesiące.
W czasie trwania okresu sprzeciwowego do urzędu mogą zgłosić się osoby, które uważają, że rejestracja narusza wyłączne prawo do ich znaku. Jeśli nie zgłosi się nikt, przedsiębiorca otrzyma decyzję pozytywną, a po opłaceniu wszelkich kosztów, prawa ochronne będą obowiązywały przez najbliższe 10 lat.
Powiedzieliśmy już, jak zarejestrować znak towarowy, a teraz warto wyjaśnić, po co w ogóle to robić. Rejestracja znaku przynosi wiele korzyści prawnych, jak i finansowych. Znak bez wyraźnej ochrony prawnej bardzo często narażony jest na działanie konkurencji, która wykorzystując jego popularność i renomę, niejednokrotnie zyskuje klientów i dobre wyniki sprzedażowe.
Jeśli należysz do przedsiębiorców, którym zależy na firmie, a także na wypracowanej opinii, klientach, którzy chętnie wracają po usługi bądź towary, koniecznie zadbaj o to, aby Twój znak towarowy został zastrzeżony. Mogą się zdarzyć też sytuacje, kiedy ktoś inny ubiegnie Cię w tym działaniu. W takim wypadku możesz w mgnieniu oka utracić zarównodobra pozycję w wyszukiwarkach internetowych w social mediach, jak i stracić prawo używania domeny internetowej.
W naszym prawie nie istnieje obowiązek rejestracji znaku i żaden urząd nie może Cię do tego zmusić, ale krok ten może dać pewność łatwiejszego dochodzenia swoich praw. Posiadając świadectwo ochronne, nie musisz szukać dowodów na to, że ktoś wykorzystuje Twoją nazwę firmy. Jeżeli tak jest, wówczas w szybki sposób możesz przedstawić numer ochrony znaku towarowego, który jednoznacznie wskazuje, kto posiada wyłączne prawo do znaku. W taki sposób można się pozbyć nieuczciwej konkurencji i zablokować rozpowszechnianie podróbek w bardzo krótkim czasie.
Zastrzeżony znak towarowy automatycznie staje się też składnikiem majątku przedsiębiorstwa. Jak widać, podjęcie się rejestracji znaku finalnie daje spore pole do działania. Z tego właśnie powodu warto bardzo mocno się nad tym zastanowić nawet na etapie zakładania przedsiębiorstwa, jeśli wiążesz z nim poważne plany biznesowe.
Słuchaj w: