
Artykuł sponsorowany
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (RODO) zmieniamy naszą Politykę Prywatności i Regulamin Portalu.
Prosimy o zapoznanie się ze zmianami. Więcej informacji na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz tutaj:
Zamknij oknoTo zielone światło dla drogowców.
Po ponad trzech latach procedowania jest wreszcie decyzja Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w sprawie obwodnicy Tucholi. To akt ostateczny, który pozwala drogowcom na dalsze kroki na drodze do budowy obwodnicy. GDOŚ, z pewnymi poprawkami, utrzymała w mocy decyzję, jaką w 2018 roku wydała regionalna dyrekcja w Bydgoszczy. Projektant, który opracował koncepcję obwodnicy Tucholi w jej wariancie B, musi ją teraz uzupełnić o uwagi i zalecenia z Warszawy. Chodzi m. in. o takie kwestie, jak nieingerująca w przyrodę organizacja zaplecza budowy czy ochrona siedlisk lęgowych ptaków.
A poprawiona koncepcja oraz porozumienie o współfinansowaniu, jaką kujawsko-pomorski Urząd Marszałkowski zamierza zawrzeć z powiatem tucholskim i gminą Tuchola, będą punktem wyjścia do uruchomienia procedury przetargowej na projekt obwodnicy Tucholi.
- Warunkiem ogłoszenia zamówienia na dokumentację projektową jest kompletna koncepcja przygotowana przez projektanta oraz podpisanie porozumienia z samorządem lokalnym o partycypacji w kosztach tego zadania. Tego typu porozumienia są podpisywane przy każdej obwodnicy i są one praktykowane od kilkunastu lat. Złożona propozycja wsparcia finansowego przez samorządy lokalne opiewa na 8% kosztów.
Michał Sitarek
Mówi Weekend FM rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy Michał Sitarek.
Warto tu przypomnieć, że koszt 10-kilometrowej obwodnicy Tucholi szacuje się na około 130 mln, a rządowe wsparcie dla niej ustalono na poziomie 75 mln zł.
Określenie środowiskowych uwarunkowań dla opracowania koncepcji obwodnicy Tucholi z RDOŚ do najwyższej instancji w Warszawie trafiło po odwołaniu jednego z mieszkańców gminy Tuchola. W ostatnim czasie przeciwko jej wariantowi B protestować zaczęli także mieszkańcy osiedla Rudzki Most w Tucholi, którzy wytknęli sporo braków i merytorycznych pomyłek w koncepcji.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy informuje:
Samorząd województwa był przygotowany do wspólnej realizacji obwodnicy Tucholi już w pierwszej unijnej perspektywie obejmującej lata 2007- 2013. Miastu Tuchola nie udało się jednak w tym okresie wytyczyć optymalnego korytarza pod obwodnicę. Środki unijne pozwoliły wówczas zrealizować budowę obwodnic w innych miastach regionu. Powstały wówczas obejścia miast: Brodnicy, Mogilna, Janikowa, Chełmna, Pakości, Mroczy i Nakła nad Notecią.
Przygotowanie zadania do realizacji przejął Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, który zlecił koncepcję (Studium Uwarunkowań Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowych) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Odbywały się konsultacje z mieszkańcami, uwzględniano uwagi samorządu lokalnego, stowarzyszeń społecznych i leśników. W 2018 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję środowiskową. Jednak jeden z mieszkańców odwołał się od tej decyzji do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, co wstrzymało prace nad koncepcją na ponad 3 lata.
Postępowanie odwoławcze właśnie się zakończyło. Generalny Dyrektor Ochrony Środowisko w postanowieniu z 3 listopada br. co jest kluczowe, utrzymuje decyzję I instancji (czyli bydgoskiego RDOŚ) w mocy. Wprowadził do niej kosmetyczne korekty, które przede wszystkim mają na celu doprecyzowanie i poprawę rozwiązań związanych między innymi z: wyposażeniem mostów i przepustów, rodzajem ekranów akustycznych, oświetleniem, barierami ochronnymi, ochroną drzew i siedlisk zwierząt w trakcie prowadzonych robót.
O wydanej decyzji GDOŚ bezzwłocznie poinformowaliśmy projektanta, który przystąpił do wprowadzania korekt w opracowanej koncepcji. Zakładamy, że kompletnym dokumentem do wydanej decyzji środowiskowej będziemy dysponować w grudniu tego roku. Warunkiem ogłoszenia zamówienia na dokumentację projektową jest kompletna dokumentacja oraz podpisanie porozumienia z samorządem lokalnym o partycypacji w kosztach zadania. Tego typu porozumienia pomiędzy samorządem województwa i samorządem lokalnym zawierane są przy każdej planowanej inwestycji dotyczącej nowej obwodnicy.
Zasadą przy realizacji każdej obwodnicy j jest współfinansowanie zadań przez samorządy lokalne: gminy i starostwa - zasada ta obowiązuje ona niezmiennie od kilkunastu lat. Urząd Marszałkowski pozyskał na realizację programu obwodnic dofinansowanie centralne i planujemy na ten cel wykorzystać środki unijne - regionalny program operacyjny dla województwa kujawsko-pomorskiego na lata 2021-27. Trzecim źródłem finansowania jest partycypacja samorządów lokalnych. Złożona propozycja wsparcia finansowego przez samorządy lokalne opiewa na 8% kosztów. Propozycja ta dotyczy wszystkich przygotowywanych obwodnic w naszym regionie. W przypadku obwodnicy Tucholi oczekujemy, że miasto Tuchola i powiat tucholski wspólnie sfinansują 8% inwestycji.
Michał Sitarek
Rzecznik prasowy
Słuchaj w: